Ismakova Bibisara

Исмакова Б
image-1
Ismakova Bibisara Serikovna, was born on January 30, 1948, Balkhash of the Karaganda region in a family of the employee.

1955-1966.g. learning them in school.N. K.Krupskaya-Zhana-ARKA district, Karaganda region

1966-1970.d.. – studied at the Kazakh women’s pedagogical Institute of Alma-ATA

1970-1980-worked as a teacher of Russian language and literature in secondary schools p. Aksu-ayula (Shet district), Bryansk (RSFSR), p. Agadyr Karaganda region.

Since 1980-2008. – worked in Zhezkazgan pedagogical Institute, later reorganized in Zhezkazgan University. Baykonurova of senior lecturer, associate Professor, head of Department of pedagogy and psychology.

Since 2008 – to the present time-associate Professor of the Department of Russian language, associate Professor of the Department of NVP of Karaganda state technical University.

29.11.2000-candidate’s dissertation “Ethno-cultural aspect of lessons on practical course of Russian language” (for students of departments “Russian language in Kazakh school”, “Translation studies” of philological faculties) was defended. Code-13.00.02.- Theory and methods of teaching and education (Russian language in primary, secondary and higher education). Almaty, ASU named. Abaya dissertation Council d14.09.04.

19.03.2004 (prot.№4) VAK MES RK-awarded the title of associate Professor in the specialty “Pedagogy»

10.11. 2010. – thesis for the degree of doctor of pedagogical Sciences ” Scientific and methodical bases of teaching Russian language in conjunction with the Kazakh students

secondary schools in modern socio-cultural conditions of the Republic of Kazakhstan” (on the example of 5-6 classes of schools with the Kazakh language of instruction). ). Almaty, ASU named. Abaya dissertation Council d14.09.04.

27.10.2011 by the decision of KNASON MES awarded the degree of Doctor of pedagogical Sciences.

From 2012 (September) to the present time-associate Professor of the Department of NVP of Karaganda state

technical University.

Research interests-Current problems of modern language education, methods of teaching Russian language in conjunction with the Kazakh, the problem of co-learning of language and culture, especially modern bilingualism and multilingualism; socio-cultural concept of language teaching, the problem of education of the individual by means of language disciplines, modern problems of ethnopedagogics.

As a scientist, she is accredited to participate in major forums on language problems and problems of higher education and school education in Russia, Romania, Greece, Finland, Poland and the Emirates.

Awarded the badge ” Honorary worker of education of the Republic of Kazakhstan»

№ 01185 from 28 January 2008.

He is the winner of the national award “Azhar” in 2012 in the nomination “Science and education” from Karaganda region.

The theme of the doctoral dissertation ” scientific and methodological foundations of Russian language teaching in conjunction with

Kazakh students of secondary schools in modern socio-cultural conditions of the Republic

Kazakhstan ” (on the example of 5-6 classes of schools with the Kazakh language).  Almaty, KazNPU named after Abai’s

dissertation Council d14.09.04.

Published works more than 70.

Scientific and educational works (with links):

List of scientific works (Список научных трудов):

1) Социокультурный подход в обучении русскому языку. Монография. -Караганда,2012.

2) Социокультурный подход в обучении русскому языку. Монография.- Palmarium Academic Publishing Deutschland, Saarbrucken, 2014.

3) Формирование поликультурной личности на занятиях практического курса русского языка (методические рекомендации). – Алматы, 2000. -20с.

4) Учет этнокультурного аспекта на занятиях по развитию речи студентов- казахов. Учебно-методическое пособие. -Алматы, 2001. -36с.

5) О некоторых аспектах работы по развитию русской речи учащихся казахских школ в свете новых требований. Учебно-методическое пособие. — Жезказган,2002. -52с.

6) Школьникам – о риторике. –ст. в сб. «Русское слово в мировой культуре» (Х Конгресс МАПРЯЛ, Санкт- Петербург,2003. т.2, (с327-331).

7) Педагогикалық ұжымдағы психологиялық ахуал. Оқу — әдістемелік құрал. ( Ж.А.Борановамен соавт.) – Жезқазған, 2006. -36 бет.

8) Сборник текстов по научному стилю речи для студентов технических вузов (с заданиями). Учебное пособие. (в соавт.Оспанова Б.Р., Алдыназарова Р.М. и др.) – Караганда, 2009. -69с.

9) Пособие по морфологии и синтаксису научного стиля речи. Учебное  пособие. /в соавт. Оспанова Б.Р., Исмакова Б.С., Танабаева А.М. и др./ -  Караганда. 2010. -102с.

10) Пособие по морфологии и синтаксису. Электронный учебник. /в соавт. Оспанова Б.Р., Исмакова Б.С. и др./ — Караганда 2010.

11) О социокультурных аспектах современного двуязычия. ст.//Ізденіс.Поиск, Серия гуманитарных наук, №3(1), 2010, с.211-214.

12) О некоторых проблемах современного языкового образования. Статья  // Ізденіс. Поиск, Серия гуманитарных наук, №3, 2010//, 2010. с.197-203.

13) О социокультурной коммуникативной компетенции студентов технического вуза. //ст.  ж. «Высшее образование сегодня»// -М.2011, №11, с.18-21.

14) О взаимосвязанном обучении языкам . Сб. Международной научно- практической конференции «Русский язык в  современном мире: традиции и инновации в преподавании русского  языка как иностранного и в переводе» МГУ, — Греция, Салоники, 2011.с.331-335.

15). Социокультурный подход в обучении русскому языку в полиэтническом государстве. Сб.материалов

Международной научной  конференции «Двуязычное образование: теория и практика»,  Хельсинки,

Финляндия, 2011, с.42-47.

16). К вопросу о двуязычии и полиязычии.//ж. «Русский язык в казахстанской школе», №5(35,2011,с.5-8)//.

17). О перспективах коммуникативного образования.//ж. «Высшее  образованиеКиргизии»,№3(9), 2010, с

76-80.

18). Module Approach  in Modern Kazakhstan Education.//International Jornal of Experimental

Education. №4,2014

19) Функциональные стили русского языка. Уч.-мет. Пособие по рус. языку для студентов, обучающихся

на государственном языке обучения.- Алматы. 2014.

20)  Издана монография «Социокультурный аспект обучения русскому языку во взаимосвязи с казахским»

в г. Караганде (2012г., КарГТУ, 2014г.-в Германии)